دپارتمان ماساژ

زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای

تاریخچه ای بر ماساژ

اسناد تاریخی نشان می دهند که ماساژ قدیمی ترین شکل درمان جسم و روح است . یکی از نخستین  مراجع مکتوب در رابطه با ماساژ را می توان در کتاب طب سنتی چینی یافت که تاریخ آن به قبل از میلاد باز می گرددکه در آن ماساژ عضلات و پوست از شایع ترین شیوه های درمان است . تاریخچه ماساژ درمانی به حدود 2700 سال قبل بر می گردد. در متن کتاب امپراتور زرد (کتاب مرجع طب داخلی چین ) برای درمان فلج و تب و لرز به ماساژ پوست و پا توصیه شده است . 

ماساژ:

واژه ماساژ از یک واژه یونانی به نام ماسین که به معنی مالیدن یا مشت و مال است و مربوط به لغت لاتین مانوس به معنای دست می باشد، گرفته شده است و تعریف های مختلفی دارد. یکی از این تعریف ها بیان می کند که ماساژ عبارت است از یک سری حرکات منظم ، مرتب و اصولی روی بافت های بدن که به منظور اهداف خاصی به کار می روند.به عبارت دیگر ماساژ عبارت است از یک سری حرکات و مهارت های دستی که به طور منظم  و مخصوص روی بافت های بدن جهت تاثیر برسیستم عصبی ، عضلانی ،پوست ،مفاصل و گردش خون به کار می روند .ابزار واقعی انجام ماساژ ، دست حساس و جست جو گر درمانگر است.

دوره های آموزش ماساژ

فرم ثبت نام شرکت در دوره های ماساژ

چند نکته در خصوص ماساژ سنگ داغ

  • در طول انجام خدمات دست خود را از روی کلاینت (ماساژ گیرنده) جدا نکنید و سعی کنید این ارتباط قطع نشود.

  • مراقب دمای سنگ ها باشید و زمانی که سنگ را از هیتر بیرون می آورید قبل از گذاردن بر روی بدن کلاینت، با ساعد خود گرمای آن را تست کنید.

  • حوله کنار دست خود داشته باشید تا قبل از گذاردن روی بدن کلاینت، رطوبت سنگ گرفته شود.

  • هنگام شروع و اجرای تکنیک، سنگ را به آرامی روی بدن کلاینت گذارده و به آرامی و ملایمت به صورت دورانی کار را شروع کنید و فرصت دهید تا بدن کلاینت با سنگ آشنا شود.

  • چیدمان سنگ ها طبق آموزش هایی که دیده اید، به همان صورت بچینید و تکنیک ها را با توجه به سایز سنگ ها، روی کلاینت اجرا نمایید.

اطلاعاتی در خصوص سنگ ماساژ:

سنگ ماساژ از سنگ های آتشفشانی بدست آمده که به آن بازالت هم گفته می شود.

 مواد مذاب که از دل کوه آتشفشان به بیرون می ریزد، پس از سرد شدن بسیار سخت می شود که حتی در برش زدن آنها نیز، ابزار بسیاری به کار گرفته می شود.

سنگ های بازالت بیشتر به رنگ سبزه تیره و یا سیاه هستند که با توجه به داشتن آهن بالا، قابلیت نگهداری گرما را در خود دارند. یکی از بهترین مکان هایی که می توان سنگ های مناسب برای هات استون (ماساژ سنگ داغ) را جمع آوری کرد، ساحل رودخانه هایی است که در کنار کوه های آتشفشانی قرار دارند.

این ماساژ از ترکیبی از مالش، ضربه و فشارهای ملایم و محکم توسط دست و پا به منظور رفع گره‌های عصبی و عضلانی و رسیدن به آرامش بدن و رفع تنش در اندام‌های آن استفاده می‌کند.

ماساژ ایرانی در کل تاثیر قابل توجهی بر دستگاه‌های عصبی، عضلاتی،گردش خون و تنفس می‌گذارد.

از فواید آن: ریلکسیشن و مدیتیشن،آرامبخش سیستم عصبی،دفع سموم بدن،زیبایی پوست،بهبود عملکرد سیستم گوارش،تسکین گرفتگی و دردهای قاعدگی….

کاربر ماساژ شغلی است در حوزه بهداشت و ایمنی که در آن فرد شایستگی هایی از قبیل رعایت ایمنی و بهداشت، ارزیابی عوامل ناشی از انجام ماساژ، برقراری ارتباط موثر و مطلوب در محیط کار ، آمادگی ذهنی و جسمانی ماساژور و بکارگیری ساختار و نحوه قرارگیری آناتومی و عملکرد و رفتار فیزیولوژی اندام، موارد منع استفاده از انجام ماساژ و اجرای ماساژ و روش ها و تکنیک های آن و انجام ماساژ موضعی و عمومی بدن برآید.

1. رعایت بهداشت و ایمنی

2. ارزیابی عوامل ناشی از انجام ماساژ

3. برقراری ارتباط موثر و مطلوب در محیط کار

4. آمادگی ذهنی و جسمانی ماساژور

5. اشنایی با آناتومی و فیزیولوژی بدن

6. موارد منع استفاده از ماساژ

7. اجرای ماساژ روشها و تکنیکهای ماساژ

8. انجام ماساژ موضعی و عمومی بدن

ماساژ شمع یک نوع ماساژ تکسین دهنده و ریکلس کننده بدن،با استفاده از روغن ماساژ گرمِ مقوی و معطر است. این نوع ماساژ یکی از پرطرفدارترین ماساژهای موجود است به این ترتیب که در این ماساژ به جای استفاده از روغن‌های معمول گیاهی از شمع‌‌هایی خاص استفاده می‌شود.

در این شمع‌ها به جای استفاده از پارافین روغن‌های طبیعی معطر و کره شیا به کار برده شده است.

فواید ماساژ شمع امروزه یکی از محبوب‌ترین سبک‌های ماساژ به شمار می‌رود و یکی از پرطرف‌دار تکنیک ماساژ برای رهایی از استرس و به آرامش رسیدن افراد محسوب می‌شود. علاوه بر چهره لاکچری و خاصی که ماساژ شمع دارد، بی نهایت فواید بی شماری را شامل می‌شود که باعث شده این ماساژ، نسبت به دیگر انواع ماساژ بدن محسنات بیشتری داشته باشد.

امروزه ماساژ نوع سوئدی به لطف فواید بی‌نظیرش به عنوان یکی از بهترین انواع ماساژها شناخته می‌شود.

ماساژ سوئدی نوعی ماساژ است که با کل بدن سروکار دارد و به بافت‌های نرم و ماهیچه‌ها این امکان را می‌دهد تا به بازیابی سلامت انسان کمک کنند. این ماساژ تأثیر شل‌کننده دارد و توازن‌دهنده سیستم عصبی است.

از فواید آن تحریک اعصاب، تسکین درد،کاهش افسردگی و استرس،تقویت کننده خلق و خو ،رفع تنش،تخلیه لنف،افزایش گردش خون.

در این ماساژ،به‌جای انجام دادن حرکات نرم و ماساژ آرامش‌بخش، که ویژگی ماساژهای محبوب‌ رایج است، از کشش و تکنیک‌های تکان دادن استفاده شده و تنش موجود در بدن را از بین می‌برد.همچنین این نوع ماساژ انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت بدن را افزایش می‌دهد. کاهش کمر درد،بهبود دامنه حرکات،بهبود حال روحی و کاهش اضطراب،سردرد های مزمن،توانبخشی پس از سکته مغزی،بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن…

نوعی از فعل و انفعال بدن است که شامل ایجاد فشار در نقاط مشخصی از دست و پا برای بهبود دردهای مختلف می‌باشد و مانند تمام ماساژهای دیگر شامل تکنیک‌های فشار دادن،ورز دادن و ضربه زدن است.

از فواید آن : پیشرفت عملکرد عصبی،افزایش سطح انرژی،افزایش گردش خون ،ریلکس شدن،تحریک سیستم عصبی،کاهش سردرد…

ماساژ آروماتراپی شایستگی است در حوزه بهداشت و ایمنی که در آن فرد از عهده کارهایی از قبیل تجزیه و تحلیل ماساژ  مشاوره جهت انتخاب روغن و عصاره گیاهی ، انجام آماده سازي اتاق، ،به کارگیري اصطلاحات ماساژ آروماتراپی ،آروماتراپی آماده سازي مراجعه کننده و ماساژ کامل بدن با روغن و عصاره گیاهی برآید. و با استاندارد كاربر ماساژ در ، تجهیزات و لوازم کار ارتباط است.

1.تجزيه و تحلیل ماساژ آروماتراپی

2.به کارگیری واژه های مرتبط و اصطلاحات ماساژ آروماتراپی

3.مشاوره جهت انتخاب روغن و عصاره گیاهی 

4.آماده سازی اتاق، تجهیزات و لوازم کار

5.اجرای تکنیک های ماساژ آروماتراپی

6.انجام ماساژآروماتراپی

نوعی ماساژ است که در آن از فشارهای سنگین و ضربه های آرام استفاده میشود تا این فشار به لایه های عمقی تر پوست و فاسیا (بافت همبند عضلات اطراف) نفوذ کند.

به طور معمول، ماساژ بافت عمقی برای تسکین دردهای شدید نواحی منقبض شده مثل گردن،پایین تنه و بالا تنه، ماهیچه ران و شانه ها استفاده می شود .

از فواید آن :کاهش درد مزمن در عضلات و پشت،درمان مشکلات پوستی،درمان خشکی و تحرک محدود اندامهای بدن ،بهبود صدمات و آسیب های مزمن ، بهبود تنش عضلانی و یا اسپاسم  و آسیب های شدید مثل سندرم تونل کارپ (تنش عضلانی در همسترینگ) یکی از سه عضلات ران خلفی بین ران و زانو است ، عضلات گلوتل ( gluteal muscles )  پاها، (عضلات چهارگوشه، لوزی شکل و پشت سیاتیک)،آسیب های  های ورزشی (برای دونده ها، ورزشکاران)

هربال ماساژ شامل استفاده از گیاهان معطر و داروئی است . این گیاهان درون بالشتکهایی که به آنها کمپرس می گویند قرارداده می شوند.سپس کمپرسهای حاوی گیاهان داروئی مرطوب و بخارداده شده و به آرامی برقسمتهای از بدن قرارمی دهند تا خواصشان از طریق منافذ پوست به بدن منتقل شود.

از مزایای این ماساژ از بین بردن تنش و اسپاسم های عضلانی موثر بردرمان برخی از بیماریهای پوستی ، افزایش انعطاف پذیری مفاصل ، بهبود جریان گردش خون ، کاهش استرس و نگرانی ،بهبود عملکرد بدن،درمان بی خوابی ، سم زدایی بدن

شیاتسو نوعی ماساژ است که در آن ماسور قسمت‌های زیادی از بدن را با استفاده از انگشتان، کف دست و شست خود هدف قرار می‌دهد تا بدن را بهبود بخشد و اصلاح کند.

ماساژ شیاتسو به افزایش آرامش،کاهش استرس و حتی درمان بیماری‌ها و رفع درد کمک می‌کند.برخی از مواردی که با شیاتسو قابل برطرف شدن هستند عبارت‌اند از ورم مفاصل، مشکلات مفصلی، سیاتیک، دردهای حاد و مزمن گردن و کمر، سینوزیت و برونشیت.

از فواید آن : بهبود وضعیت بدنی ضعیف ، رفع مشکلات مفصلی ، رفع آرترز ،درمان سیاتیک ، بهبود سینوزیت ،رفع مشکلات فشار خون ، رفع دشواری و مشکلات خواب ،بهبود بی نظمی قاعدگی